Förutsättningar
Här kan du lämna in ansökan eller anmälan gällande byggärenden. Mer information om vilka ärenden som kräver bygglov finns på vår hemsida.
Du hittar ditt startbesked i ditt ärende på Mina Byggärenden.
Om du är osäker på om du behöver söka bygglov, vänd dig till Väsby Direkt, så får du svar på dina frågor.
Avgift
Vi tar ut en avgift för handläggning av anmälningar och ansökningar. Du som sökande är ansvarig för att avgiften betalas. Avgiften beror på vad du ska göra och var du ska göra det. Här finner du bygglovavdelningens taxa för olika åtgärder. Här finner du också information om reglerna för avgiftsreducering.
Arkiv
Vi har ett bygglovsarkiv med äldre ritningar. Du har möjlighet att få tillgång till ritningar, teknisk information och andra handlingar från detta arkiv. För att begära ut handlingar, vänligen kontakta Väsby Direkt. Ange den adress och/eller fastighetsbeteckning som du är intresserad av.
Uppgifter att ha till hands
BankID
För att använda vår e-tjänst för att söka bygglov och andra åtgärder loggar du in med bank-ID. Eftersom att du loggar in med bank-ID kan du när som helst under din registrering spara och välja att fortsätta senare genom att gå in på Mina Byggärenden längst upp på sidan.
Ska du söka för ett företag kommer du att fylla i företagets uppgifter, men du måste logga in med ditt personliga bank-ID för att det ska vara möjligt att signera och följa ärendet. Du som loggar in blir därmed kontaktperson i företagets ärende.
Fastighetsbeteckning
När du lämnar in ett ärende till oss så vill vi att du anger en fastighetsbeteckning där du ska göra din åtgärd.
I Väsbykartan kan du bland annat se om din fastighet omfattas av detaljplan eller områdesregler. Här finns också information om pågående planarbete.
Information om det du vill göra
För att vi ska kunna hantera ärendet du skickar in behöver vi information från dig. Beroende på den åtgärd du vill göra, begär vi in olika uppgifter som fasadernas material och färgsättning, byggnadens mått och placering på fastigheten (tomten). Nedan följer några exempel på krav på de handlingar som ska lämnas in.
Exempelritningar för olika åtgärder
Personuppgifter
När du lämnar in din ansökan eller anmälan kommer vi att be om dina personuppgifter. Uppgifterna är nödvändiga för att vi ska kunna handlägga ditt ärende. Läs mer om hur vi hanterar dina personuppgifter här.
Väsby Direkt
Du får enklast rådgivning och svar på dina frågor genom att kontakta Väsby Direkt på telefon 08-590 970 00 eller vasbydirekt@upplandsvasby.se.
Vad händer när jag lämnat in min ansökan?
När du lämnat in och signerat din ansökan/anmälan kommer du att få en bekräftelse till din e-post. Sedan kommer ditt ärende fördelas till en handläggare, som granskar din ansökan/anmälan och återkommer till dig inom tre veckor. Du kan följa ditt ärende via e-tjänsten Mina Byggärenden.