Logo
Logga in
Min sida
  • Kontakt
  • Självservice
  • Personuppgiftsbehandling
Logga in
  • Startsida

Kontakta oss

Behöver du hjälp med din ansökan? 

Kontakta våra kundvägledare på Väsby direkt:

08-590 970 00.

Här får du då prata med utbildade bygglovshandläggare som kan hjälpa dig med din ansökan.

Öppettider

Måndag - onsdag kl 08.00-17.00

Torsdag kl 08.00-18.00 (under juli 08.00 - 17.00)

Fredag kl 08.00-15.15

Bygglov

 

Välkommen till e-tjänsten för att ansöka om bygglov och för att göra en anmälan av icke-bygglovspliktiga åtgärder (teknisk anmälan).

För att kunna slutföra hela e-tjänsten behöver du ha förberett allting som behövs för en bygglovsansökan eller en teknisk anmälan. Du kommer få beskriva åtgärden eller åtgärderna som du ska utföra. Om du ska utföra flera åtgärder som du vill ansöka om kommer du först att få svara på frågor om den ena åtgärden för att sedan fylla i information om nästa.

På vår hemsida hittar du mer information om vad som krävs för olika åtgärder. Du är även välkommen att kontakta våra kundvägledare på Väsby direkt. Telefonnummer till dem är 08-590 970 00, knappval 3. Du får då prata med utbildade bygglovshandläggare som kan hjälpa dig inför ansökan.

Fördelarna att ansöka via vår e-tjänst är flera. Vi får din ansöka direkt (istället för att invänta postgången), vi hjälps åt att värna om vår miljö och frågorna/tjänsten är mer anpassade efter det projekt som just du ska bygga.

Vi kommer i största möjliga mån att kontakta dig via mejl eller via telefon under processens gång.

Självklart kan du även ansöka via en pappersblankett och skicka in dina handlingar via post. Ritningarna ska då vara i A4-format eller A3-format. Det räcker att du skickar in ett exemplar av ritningarna. Du hittar adress och blanketter att skriva ut här: Blanketter.

Bra att tänka på innan du börjar:

  • Kontrollera att du har alla uppgifter du behöver för att slutföra ansökan. Har du till exempel ritningar, karta över fastigheten (så kallad situationsplan) och kontrollplan?
  • Kontrollera fastighetsbeteckningen på den adress där du ska utföra din åtgärd.
  • När du bifogar filerna ska du inte ”klumpa ihop” alla i en fil. Varje typ av dokument som till exempel planritningen, fasadritningen eller situationsplanen ska bifogas var för sig.
  • Nybyggnadskarta, som ofta är ett krav för situationsplanen, beställs från Kart- och GIS-enheten. När du har påbörjat e-tjänsten för bygglovsansökan kan du inte (utan att bryta processen) lämna e-tjänsten för att beställa kartunderlaget. E-tjänst för nybyggnadskarta finns här: Nybyggnadskarta e-tjänst. Om du är osäker på vilken karta du behöver för din ansöka finns våra kundvägledare på Väsby direkt tillgängliga för frågor.
  • Handläggaren avgör om ärendet är komplett för beslut. Efter första granskningen ser vi om du behöver komplettera ditt ärende eller om ärendet är komplett. Om du behöver komplettera ditt ärende kommer du att få ett mejl där vi berättar vad vi behöver för att kunna skriva ett beslut. 

 

Vad händer efter att du har skickat in din ansökan?

Logga in

Upplands Väsby kommun
08-590 970 00

E-post
vasbydirekt@upplandsvasby.se

Öppettider

måndag-onsdag 08.00-17.00
torsdag 08.00-18.00
fredag 08.00-15.15


Organisationsnummer: 212000-0019

Postadress

194 80 Upplands väsby


Besöksadress

Dragonvägen 86


Visa på kartan
Om webbplatsen
Kontakta webbmaster