Läs informationen nedan innan du fyller i klagomålsanmälan
Bygg- och miljökontoret handlägger klagomål som rör exempelvis störande buller från fläktar, fukt- och mögelproblem eller andra inomhusmiljöproblem i syfte att undanröja olägenheter för människors hälsa. Här nedan kan du läsa om vilka förutsättningar som ska vara uppfyllda för att vi ska handlägga ett klagomål samt vilka problem/klagomål vi inte handlägger.
Förutsättningar för att vi ska handlägga ett klagomålsärende
- Innan du kontaktar oss ska du själv alltid ha tagit kontakt med din fastighetsägare, bostadsrättsföreningens styrelse eller den som orsakar störningen. Detta för att ge dem en möjlighet att själva åtgärda störningen/problemet. Får du ingen hjälp efter detta kan du fylla anmälan
- Störningen/olägenheten som du upplever ska utgöra en hälsorisk. Lagstiftningen som vi arbetar utifrån, miljöbalken, definierar olägenhet för människors hälsa som en ”störning som inte är ringa eller helt tillfällig”.
- Störningen ska vara pågående. Störningar som tidigare pågått men nu har upphört handläggs inte.
- Samtliga uppgifter i anmälan måste vara ifyllda. Saknas viktiga uppgifter skickar vi tillbaka den till dig för komplettering, vilket förlänger handläggningen.
Vanligtvis handlägger vi inte följande problem
- Byggbuller: kontakta i första hand Miljöenheten via Väsby Direkt, tfn 08-590 970 00.
- Frågor kring renhållning och sophantering: kontakta Kretsloppsenheten via Väsby Direkt, tfn 08-590 970 00.
- Vatten och avlopp: kontakta din fastighetsägare eller hyresvärd i första hand, därefter VA-enheten via Väsby Direkt tfn 08-590 970 00.
- Nedskräpning av tomtmark: kontakta Bygglov via Väsby Direkt, tfn 08-590 970 00.
- Frågor kring återvinningsstationer (t.ex. nedskräpning): kontakta Förpacknings- och tidningsinsamlingen, tfn 08-556 144 00.
Dessa problem/frågor handlägger vi inte
- Arbetsmiljöfrågor: kontakta Arbetsmiljöverket, tfn 08-730 90 00.
- Viltvårdsfrågor: kontakta i första hand kommunens viltvårdare via Väsby Direkt, tfn 08-590 970 00.
- Synpunkter på din boendemiljö som t.ex. slitage eller estetiska frågor: kontakta din fastighetsägare eller fastighetsförvaltare.
- Störningar från stökiga personer utanför serveringar och krogar etc. För ordningsfrågor som dessa, kontakta Polisen på tfn 114 14.
- Djurskyddsfrågor: kontakta Länsstyrelsens länsveterinärenhet, tfn 010-223 10 00.
Så här handlägger vi klagomålsärenden
- Miljöbalken (1998:808) är den lagstiftning som styr vårt arbete. Fastighetsägare och de som driver en verksamhet ska ha kunskap om hur deras verksamheter påverkar människors hälsa och miljön. De ska också kunna visa att de vidtagit nödvändiga åtgärder för att inte verksamheten ska orsaka olägenheter.
- När vi har fått in ett klagomål gör vi en bedömning om det skulle kunna utgöra en olägenhet enligt miljöbalken. Om inte, avslutar vi ärendet. Om det kan vara en olägenhet, begär vi att fastighetsägaren eller den som stör ska utreda det som klagomålet gäller och inkomma med synpunkter samt förslag på åtgärder.
• Vid befogade klagomål tar vi ut en timavgift för nedlagd handläggningstid i enlighet med vår taxa.
Tillsynsavgiften debiteras fastighetsägaren eller den som stör.